War Remnants Museum

När jag vaknade på lördagen så hade jag drömt om paraplyer och insulin. Jag tog mina tillhörigheter och började gå mot mat. Jag kom ner till receptionen och insåg att det hade regnat lite. Eller ganska mycket, det var kaos översvämning utanför. Jag blev helt enkelt tvungen att gå upp och byta om till shorts och flipflops. Det var riktigt kul att se en KFC utkörningsgubbe fastna i den djupaste delen av hela gatan. Skadeglädje är den bästa.



Bitte och Linn hade samma dag kommit till Ho Chi Minh och jag tog min chans att slippa var ensam så vi åt middag tillsammans. Jag åt Grilled Beef Saigon Style. Ingen aning om vad det var, Men det var iaf gott som satan och pyttelitet. Två små ynkliga spett! Aja jag överlevde och vi gick mot efterrätt. Vi traskade in på en Italiensk Pizzeria som hade graciösa desserter. Vi beställde in Choklad Mousse, Glass och Skumpa. Det är kul att leka överklassen. Linn och Bitte förklarade vad valutan var värd och jag blev positivt överraskad. Det är billigare än i Thailand. Efter vårt mat festande var det dags att dra sig tillbaka till rummet för att sova. Dagen efter var det nämligen dags för Krigsförbrytelsemuseum.



Klockan slog 10 och det var dags att vakna. Klockan 11 var jag utanför flickornas hotellrum och där satt dom. Jag var bara EN minut sen. Men fint folk kommer sent så är det bara. Vi åt frukost och började gå mot Museumet eftersom de hade lunchstängt och öppnade inte förrän 13.30 igen. Vi tänkte att vi skulle besöka ett shoppingcenter så länge och gick mot en stor byggnad. Det visade sig vara ett stort fitness center och vi fick några roliga blickar innan han vietnamesen förklarade vägen till nästa shoppingcenter. Efter att ha snurrat runt i Saigon ett tag slog klockan halv två och vi tog taxi till Museumet. Det kostade 15 000 Dong att gå in vilket är ungefär 7.50 Kr. Dyrt. På innergården stod det flera pansarvagnar, flygplan, helikoptrar, Bulldozrar och bara gud vet vad. Vi började rundan och vi blev klara bara några minuter innan stängning.





Utställningen var om ameranernas övervåld mot det Vietnamesiska folket. Totalt dog ca 3 miljoner Vietnameser varav 2 miljoner var civila. Det dog drygt 52 000 Amerikaner men ca 70 000 beräknas ha tagit självmord efter kriget. Det var fullproppat med fakta och det var riktigt intressant. Ett måste om man befinner sig i staden. Synd bara att det inte fanns AC. Det var kokhett.




Amerikanerna knuffar ut en Vietnames levande ifrån helikoptern.



En galen amerikan håller i resterna av en Vietnames. De sköt ihjäl honom med granatkastare.



Svenskar protesterar mot Vietnam kriget och USA.



De sista Amerikanska styrkorna flyr Saigon när Nordvietnameserna invaderar staden.


Efter denna partysänkare stack vi till Binh Soup Shop och åt soppa. Det var inte så gott som jag hade hoppats på men det var kul att besöka det eftersom Vietcong infiltrerade detta matställe och hade det som högkvarter under kriget. Många Amerikaner åt här utan att ha en aning om att det var fienden som serverade dem.



Nu var det hemgång som gällde. Eftersom att ingen taxichaufför vet vart mitt hotell är så får de skjutsa mig till lyxhotellet Sheraton. det är roligt när alla tror att man är äckligt rik och öppnar dörrar och sånt. Tack vare det kände jag mig tvungen att gå in på hotellet. Jag tog en snabbtur och besökte deras toaletter. Efter det här flydde jag ut ur rikemanns världen och till mitt eget hotell över gatan.

Vi fräschade upp oss och träffades igen vid 8 för att ta en matbit. Efter maten tänkte vi gå på bio men den sista föreställningen hade redan varit så vi köpte biljetter till dagensföreställning. Vi kände inte riktigt för att gå och lägga oss än så vi tog en taxi till Sheraton hotell och lekte överklass igen. Vi satte och i deras Lobby som var hur lyxig som helst och beställde in lyxdessert och dricka. Jag var dum nog och tog en Jack Daniels bara för att jag ville vara manlig. Den smakade skit. Men men, man lever bara en gång. När vi hade jäst i fotöljerna ett tag så stack vi hem till våra rum för att ladda krafterna.



Eftersom det tydligen var internationella kvinnodagen igår kände jag mig tvungen att köpa rosor till Flickorna.



- Litet inlägg.


Kommentarer
Postat av: Rickard

Se, jag är inte sååå ensam iaf!

2009-03-09 @ 10:55:20
URL: http://coledale.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skönt att höra att du verkar ha 2 trevliga flickor att bredid din sida.

Det bor ju en lten gentleman i dig, rosor och allt...



Måste ha varit jätte intressant på museumet ni var på, trots alla hemska foton, fy sjutton!!!!



Kraaaaaam Anna

2009-03-09 @ 12:48:54
Postat av: martina

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaw:D

2009-03-09 @ 19:34:17
Postat av: Linn och bitte

Skumpa och rosor, det ar det vardagliga livet har borta...! :P

2009-03-10 @ 03:47:26
Postat av: Tobbe

Charmknutte dar!

2009-03-10 @ 07:08:07
URL: http://tobbekvarnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback